سردارجنگل
Wednesday, March 07, 2007
  روز زن در انفرادي
روز زن در انفرادي
زنان زنداني، به جز سه نفر، آزاد شدند - پنجشنبه 17 اسفند 1385 [2007.03.08]


اميد معماريان
تمامي فعالان زن بازداشت شده در تجمع برابر دادگاه انقلاب به جز شادي صدر، ژيلا بني يعقوب و محبوبه عباسقلي زاده ، حوالي ساعت دو بامداد 17 اسفند، از زندان اوين ازاد شدند. پيشتر خبر رسيده بود که اين سه نفر، یبه زندان انفرادي فرستاده شده اند.
يکي ازآزادشدگان به "روز" گفت که دليل فرستادن ژيلا بني يعقوب به انفرادي، امنتاع وي از استفاده چشم بند دربازجويي ومحوطه زندان بوده است. ژيلا بني يعقوب پيش از اين يک هفته به دليل تجمع خرداد ماه گذشته درزندان به سر برده بود. محبوبه عباسقلي زاده نيز سال هشتاد و سه بيش از دوماه درزندان انفرادي بود.
يکي ازکساني که دستگيري هاي اخير را دنبال مي کند، گفته است از زناني که سابقه بيشتري درفعاليت هاي جنيش زنان دارند، سوالات گسترده اي درخصوص فعاليت هاي مدني، سفرهاي خارج ازکشور ومسائل خصوصي کرده اند. با کوچک شدن حلقه افرادي که هم اکنون در زندان به سر مي برند، عملا مي تواند انتظار داشت جهت گيري بازجويي هاي روزهاي آينده فراتر برود.
مسئولين قضايي اعتصاب غذاي زنان زنداني را تکذيب کرده اند؛ اما درمورد علت انتقال اين زنان به بندهاي ديگر و انفرادي هيچ صحبتي نکرده اند. همچنين شايع است که به مطبوعات گفته شده براي امروز که روزجهاني زنان است، هيچ خبري دراين زمينه کارنشود.
روزگذشته پس ازپايان ساعت اداري، ناهيد جعفري، ناهيد کشاورز، مريم ميرزا، زينب پيغمبرزاده، سميه فريد، سارا لقماني و آزاده فرقاني آزاد شدند. سپس، نوبت به آزادي آسیه امینی، نسرین افضلی، پروین اردلان، نوشین احمدی، زارا امجدیان، جلوه جواهری، محبوبه حسین زاده، مهناز محمدی، رضوان مقدم، مریم حسین خواه ،خديجه مقدم، طلعت تقی نیا فخري شادفر، مريم شادفر رسيد. در همين ارتباط، سايت ادوار نيوز در ساعت 2 شب خبر داد که "همچنين خانمها انتصاری، گوارایی و مرتاضی تا دقایقی دیگر آزاد می شوند."
پيش از آنها پرستو دوكوهكي، پرستو سرمدي، سارا و ساقي لقايي، ناهيد و فريده انتصاري، نيلوفر گلكار و سارا ايمانيان نيزاز زندان آزاد شده بودند. به گفته يکي ازآزاد شدگان، محبوبه حسين زاده، روزنامه نگاري که عضو وب سايت کنشگران نيز هست، به دليل نوع بازجويي و برخوردهاي با بازجويان وضعيت روحي مناسبي ندارد.يکي ازفعالان زنان درتهران درگفت وگو با "روز" گفت که وضعيتمهناز محمدي نيز به دليل بيماري وخيم است و اگر به زودي تحت درمان پزشکي قرارنگيرد ممکن است شرايط وخيم تري پيدا کند. يکي ازآزادشدگان به "روز"گفت وضعيت مهناز محمدي در زندان آنچنان وخيم و پاي وي چنان کرخ شده بود که نمي توانسته آن را تکان بدهد.
اين درحالي است که پيش ازاين از وضعيت نامناسب سلامتي پروين اردلان خبرداده شده بود. پروين اردلان براي دريافت داروهاي خود درزندان با مشکل جدي مواجه بوده است.
يکي ازآزاد شدگان دور دوم هم به روز گفت: "اگرچه بازجويي ها بي ادبانه نيست، اما شرايط داخل زندان اصلا خوب نيست، هرچيز مي خواستيم بايد هزار بار به در بند مي کوبيديم وداد وهوار مي کرديم تا مثلا قرص هاي پروين اردلان را بياورند".
دستگيري بي سابقه وگسترده زنان درحالي وارد چهارمين روزخود مي شود که مسئولان رسمي قوه قضاييه وبخصوص سخنگوي قوه قضاييه نيز از دادن اطلاعات در مورد چرايي دستگيري هاي خودداري کرده اند.
در عين حال، ديروز ادوارنيوز به نقل از افرادي که روز گذشته به قيد کفالت آزاد شدند، پيامِ تبريکي را از سوي فعالينِ دربند به مناسبت 8 مارس منتشر کرده است. در اين پيام آمده است: "جنبش زنان ايران، همواره با اتخاذ روش هاي مسالمت آميز، در پي دستيابي به مطالبات و خواسته هاي خود بوده است. ما، جمعي از فعالينِ اين جنبش، با پرهيز از خشونت، دشواري ها و هزينه هاي اين راه را به اميدِ جهاني ديگر، بر خود هموار مي کنيم، چرا که ما به آينده چشم دوخته ايم. بدين وسيله، ضمن اعلامِ پايبندي به مطالبات بر حق جنبش زنان، 8 مارس سال 85 را از درون زندان، به تمامي زنان تبريک مي گوييم. "
کنفرانس خبري ديده بان حقوق بشر وعفو بين الملل
امروز پنج شنبه، سازمان ديده بان حقوق بشر وعفو بين الملل به منظور جلب توجه رسانه هاي بين المللي درخصوص افزايش سرکوب مدافعان حقوق بشر و زنان در ايران، در يک کنفرانس خبري گسترده در واشنگتن مسائل رخ داده طي روزهاي گذشته را تشريح خواهند کرد.
هادي قائمي پژوهشگر ديده بان حقوق بشر درگفت و گوي اختصاصي با "روز" گفت :" سرکوب ودستگيري هاي وسيع مدافعين حقوق زنان درايران درسطح بين المللي، چهره حکومت ايران را بيش از پيش تيره ساخته وموجب نگراني هاي بسياري شده است. تا کنون، تمامي نهادهاي حقوق بشري ازجمله ديده بان حقوق بشر، عفو بين المللي، فدراسيون سازمان هاي حقوق بشرFIDH، به همراه کميسيار عالي سازمان ملل درزمينه حقوق بشر، خانم لوييز آربور به شدت اين بازداشت ها را محکوم کرده وخواستار آزادي سريع همه زنان شده اند.
وي در زمينه کنفرانس مطبوعاتي امروز درواشنگتن گفت: "در روزجهاني زن، سازمان هاي ديده بان حقوق بشر و عفو بين الملل، از جنبش مدني زنان در ايران براي رسيدن به حقوق ومطالبات خود حمايت خواهند کرد و سرکوب هاي اخير را براي جامعه بين المللي تشريح وتحليل خواهند کرد. امسال روز جهاني زن در حالي برگزار مي شود که فعالان زن درسراسر جهان، يکي از غمگين ترين سالها را پشت سرمي گذارند. چرا که دوستان وهمراهان آنها درايران به جاي جشن گرفتن چنين روزي وتجديد ميثاق براي ادامه فعاليت هاي مسالمت آميز براي توسعه وبهبود حقوق ووضعيت زنان، بايد درزندان، يا سلول انفرادي بمانند."
به گفته قائمي، اقدام دستگيري جمعي فعالان برجسته حقوق زنان، روزنامه نگاران و وب لاگ نويسان، نشان از دور جديدي ازفشار به فعالان جامعه مدني به نحوي است که آنها را ادامه فعاليت بازدارد. اما تجربه نشان داده است که چنين اقداماتي عملا تاثير چنداني در فعاليت هاي مدني درجوامع مختلف ندارد.
roozonline
 
  مردم ایران در حال کندن و دور انداختنترمز و دنده عقب قطار سرنگونی رژیميادداشت روز کورش عرفاني

بیست هزار معلم درتظاهرات امروز روبروی مجلس آخوندی

مردم ایران در حال کندن و دور انداختنترمز و دنده عقب قطار سرنگونی رژیم يادداشت روز کورش عرفاني
کورش عرفاني


«كپي رايت: اين مطلب ويژه سايت ديدگاه تهيه شده است و بازتكثيرش بدون قيد منبع اكيدا مجاز نيست»12 هزار کارگر اعتصابی در نیشابور[1]، بیش از 20 هزار معلم در شنبه 12 اسفند در مقابل مجلس، تجمع زنان در مقابل دادگاه انقلاب[2] و دستگیری حدود 50 تن از آنان، تجمعات دانشجویی در دانشگاه های کشور به مناسب بزرگداشت روز زن و سرانجام تجمع 4 هزار نفری امروز معلمان در مقابل مجلس که تا ساعت نگارش این نوشته – غروب روز سه شنبه 15 اسفند-همچنان ادامه دارد. این چندتا از گزارش هایی است که پس از هفته ها تسلط خبری تهاجم نظامی به ایران می رود افق دیگری را به روی ایرانیان بگشاید.
وضعیت اقتصادی وخیم کشور راهگشای رشد و گسترش خیزش های اجتماعی فراوان دیگری خواهد بود. پیش بینی هایی که بر اساس بودجه ی سال 1386 انجام شده است همگی بر اساس اوج گیری بیکاری، تورم، گرانی و لذا افزایش نارضایتی ها دارد. براین اساس باید منتظر بود که حرکت های اسفند امسال با اعتصاب سراسری معلمان[3] و فرارسیدن مراسم چهار شنبه سوری اوج گرفته و بعد در فروردین سال آینده پس از گذر کوتاه ایام نوروز با شدت و گستردگی بیشتری ادامه یابد و به سوی فراگیر شدن پیش رود. شمشیر بحران بنزین بالای سر نظام است.
در این نباید شکی داشت که قطار رژیم به سوی سراشیبی سرنگونی دیگر نه ترمز دارد و نه دنده عقب. فقط می ماند که این قطار با چه شتابی به سوی سقوط رود. این به طور مستقیم در دست ما نیروهای مخالف داخلی و خارجی جمهوری اسلامی است. هر چه فعالتر و متحدتر باشیم، قویتر خواهیم بود و شتاب سرنگونی بیشتر خواهد شد. امروز چندین جبهه برای مبارزه با رژیم باز شده است و ما درهر کدام که بخواهیم می توانیم فعال شویم :
1- جبهه ی مبارزه برای حقوق بشر که در برگیرنده موارد متعددی مانند اعدام ها، قصاص ها، دستگیری ها و مجازات های ضد بشری می شود.
2- جبهه ی مبارزات زنان : برای مبارزه ی مستقیم بر علیه ستم های چندگانه اعمال شده بر زنان بر اساس یک تبعیض جنسی ضد انسانی
3- جبهه ی مبارزات کارگری : برای احقاق حقوق مادی و سندیکایی کارگران در سراسر کشور
4- جبهه ی مبارزات معلمان : برای خواست های صنفی قشر معلمان و زحمتکشان آموزش و پرورش
5- جبهه ی مبارزات دانشجویی : برای خواست های سیاسی و صنفی در محیط های دانشگاهی
6- جبهه ی مبارزات بیکاران : برای وادار ساختن دولت به ایجاد کار و تامین شرایط لازم برای بازاشتغال یابی کارگران بیکار شده
7- و سرانجام جبهه ی مبارزات سیاسی در داخل و خارج کشور برای دستیابی به آزادی بیان و آزادی تشکلات و تجمعات سیاسی و انتخابات آزاد.
آیا براستی هر ایرانی نمی تواند در یکی از این جبهه ها بستر مبارزاتی لازم را برای شرکت در موج آزاد سازی ایران از سلطه ی حاکمیت آخوندی-بازاری-سپاهی بیابد ؟
بدیهی است در این میان چند ضرورت نباید فراموش شود :
1- ضرورت اطلاع رسانی وسیع در داخل و خارج از کشور در مورد کمیت و کیفیت حرکت های اعتراضی
2- ضرورت ایجاد هماهنگی میان جبهه های نامبرده مانند اطلاعیه بسیار جالب سندیکای کارگران شرکت واحد در اعلام حمایت از روز زن و تظاهرات زنان[4]
3- ضرورت پرداختن متناسب اپوزیسیون خارج از کشور که با حمایت و پشتیبانی خبری، تبلیغاتی و عملی از حرکت های داخلی و نه با بهره بری سیاسی به دنبال تقویت و تحکیم آنها باشند.
4- ضرورت نزدیک شدن تشکل های سیاسی همگون به یکدیگر با هدف تولد بخشیدن به یک آلترناتیو همسو با خیزش های مردمی در داخل ایران
پس می توان گفت بستر اجتماعی در داخل کشور می رود که تحت فشارهای اقتصادی غیر قابل تحمل فعال شود. این فعال شدن می تواند به سرعت جنبه ی همه جا گیر و غیر قابل بازگشت پیدا کند. برای این منظور باید در داخل و خارج از کشور وارد صحنه شد و تلاش نمود که با روشنگری لازم ایرانیان را از انفعال بیرون کشید با یکدیگر در ارتباط گذاشت و آنها را به هم نزد یک کرد. راز موفقیت در ارتباط و هماهنگی است :
· معلمان در تهران و در شهرستان ها باید با یکدیگر حرکت های اعتراضی سراسری را سازماندهی کنند. به گونه ای که بتوانند در یک روز واحد کل آموزش و پرورش را فلج سازند. امید است که تعطیلی مدارس که قرارست از روز شنبه ی آینده آغاز شود از چنین هماهنگی سراسری برخوردار باشد و بتواند سیل میلیونی دانش آموزان را در حمایت از خواست ها معلمان به خیابان ها بکشاند.
· به همین ترتیب انجمن ها، کانون ها و فعالان جنبش زنان در شهرها و استان های مختلف باید برای حرکت های مشترک با هم مشورت و هماهنگی نمایند.
· کارگران در سراسر ایران جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر هستند. وجود یک نظام هماهنگ کننده ی مشترک می تواند در این باره بسیار مفید باشد و چرخ های اقتصادی ایران را در مسیر منافع مردم فلج کند.
· به همین ترتیب که یک حرکت سراسری از سوی دانشجویان دانشگاه های متعدد کشور می تواند خطری مهم را برای تمامیت رژیم برانگیزد.
· یک حرکت از سوی بیکاران در سطح کشور می تواند میلیون ها بیکار را از انفعال خویش خارج سازد.

پس نباید شک کرد که مردم ایران در حال حاضر از پتانسیل لازم برای به پایین کشیدن رژیم به خوبی برخوردارند آنچه لازم است تبدیل این قدرت بالقوه به بالفعل است. از همین روی نیز باید به سوی 1- هماهنگی حرکت ها در سطح ملی 2- ایجاد ارتباط میان جبهه های مبارزاتی مختلف 3-تداوم بخشیدن به این اعتراضات و در نهایت 4- به سوی هدفمند ساختن استراتژیک این حرکت ها پیش رویم.
فراموش نکنیم که افزایش فشارهای داخلی در روزهای آینده رژیم را به سوی سازش در جبهه ی خارجی خواهد کشاند[5]، سازشی که فروپاشی بخشی از ساختارهای ایدئولوژیک و رشد تضادهای درون نظام را همراه خواهد داشت. این امر با دورکردن شبح جنگ در کشور فضای مناسب برای ایجاد یک جنبش اجتماعی سراسری به سوی دمکراسی و عدالت اجتماعی را فراهم خواهد ساخت. اگر هم رژیم سازش بیرونی نکند می توانیم همزمان با فشارهای بیرونی با شدت بخشیدن به فشارهای داخلی کمر نظام ضد مردمی را راحتتر بشکنیم.
زمستان امسال می تواند بهار آزادسازی را در پی خود داشته باشد. اما این نیازمند آنست که به سوی ابتکارات جدید، روحیه ای تازه و خروج از پوسته ی ترس، ناامیدی، انزوا و پراکندگی در داخل و خارج برویم و تا آنجا که ممکن است روحیه ی شجاعت، آزادیخواهی، امیدواری، عدالت طلبی و نزدیکی و دوستی میان نیروهای مردمی را تشویق کنیم.
تاریخ نشان داده است هیچ ملتی را، از زمانی که نخواهد، نمی توان در بردگی نگه داشت.
 
Monday, March 05, 2007
  بيش از33 تن از فعالين حوزه زنان که روز يک شنبه دستگيرشدند وبه صورت دستجمعي به بند 209 زندان اوين منتقل شدند

بيش از33 تن از فعالين حوزه زنان که روز يک شنبه دستگيرشدند وبه صورت دستجمعي به بند 209 زندان اوين منتقل شدند

واکنش گسترده به دستگيري زنانتجمع خانواده هاي زندانيان در مقابل اوين - سه شنبه 15 اسفند 1385 [2007.03.06]اميد معماريانپيگيري هاي روزگذشته خانواده هاي بيش از33 تن از فعالين حوزه زنان که روز يک شنبه دستگيرشدند وبه صورت دستجمعي به بند 209 زندان اوين منتقل شدند، عملا با عدم پاسخگويي مسئولين قضايي بي نتيجه ماند و بار ديگر اين زندان شاهد حضور زناني شد که براي دستيابي به مطالبات انساني خود به صورت مسالمت آميز تلاش مي کنند. با اين وجود درساعات پاياني شب گذشته، مسئولين پرونده افراد ياد شده درتماس با برخي ازخانواده ها ازآنها خواسته اند تا امروز براي آزادي اعضاي خانواده شان به قرار کفالت به دادگاه مراجعه کنند.خانواده هاي زنان دستگيرشده پس ازانتظاري طولاني درجلوي زندان اوين با انتشار بيانيه خواستاراطلاع رساني مسئولان شدند. دراين بيانيه آمده است: "با گذشت بيست و چهار ساعت از دستگيري سي و سه نفر از روزنامه نگاران و فعالان جنبش زنان، ما، به عنوان خانواده هاي آنها، همچنان درنگراني و بي خبري از وضعيت عزيزانمان به سر مي بريم. اين در حالي است که متاسفانه از ساعات اوليه بازداشت هيچ فرد پاسخگويي در مقام ابهام زدايي از وضعيت رسيدگي به امور بازداشت شدگان نيست و خانواده هاي آنها نيز علي رغم قول مساعد برخي مقامات قضايي و انتظامي از صبح امروز با مراجعه به زندان اوين اطلاعي از وضعيت آنها نيافتند. بر اين اساس ما به عنوان اعضاي خانواده افراد بازداشت شده خواستار اطلاع فوري از وضعيت عزيزانمان هستيم و اميدواريم هرچه سريعتر شاهد آزادي آنها باشيم."يکي از فعالان زنان درتهران به "روز" گفت بازجويي از افراد دستگير شده روزگذشته آغاز شده وظاهرا قرار است افرادي که پيش ازاين پرونده اي دردادستاني ندارند، فردا (امروز سه شنبه) آزاد شوند وکساني که پرونده قضايي دارند، براي ادامه بازجويي ها فعلا درزندان بمانند. به گفته اين فعال حوزه زنان که جزو افراد شرکت کننده درجلوي زندان اوين بوده است: "طي سالهاي گذشته نيزجمعي ازافراد ياد شده پيش ازسالروز جهاني زن، به نهادهاي امنيتي واطلاعاتي احضار شده اند تا از برگزاري مراسم مربوط به اين روز جلوگيري کنند. اما اين تلاش ها فايده اي نداشته و به همين جهت به نظر مي رسد، گمان کرده اند که امسال با دستگيري اين افراد مي توانند به کم رونق کردن اين برنامه ها اقدام کنند."دادستاني تهران که دستور بازداشت افراد ياد شده را صادرکرده ازارائه توضيحات بيشتر خودداري نموده است. دادستاني تهران، طي سالهاي گذشته مهمترين نقش را دردستگيري فعالان سياسي، اينترنتي، زنان وحقوق بشر ايفا کرده است. دادستاني تهران درراستاي محدودسازي بيشتر فضاي عمومي جامعه، عملا تجمعات مسالمت آميزي که طبق قوانين جمهوري اسلامي، مجازشمرده مي شود را نيزتحمل نکرده است. دستگيري سي وسه تن از فعالان اجتماعي حوزه زنان که برخي ازآنها دهها سال سابقه حضور درصحنه هاي مختلف جامعه مدني را دارند، درنوع خود اتفاقي بي نظير به شمار مي رود وپس از توقيف فله اي مطبوعات درسال 1378، فله اي ترين برخورد قضايي از نوع خود به شمار مي رود.سهراب سليماني، مديرکل زندان هاي استان تهران گفته است که خانواده ها براي پيگيري وضعيت افراد ياد شده به قاضي پرونده آنها مراجعه کنند. به گفته مقامات زندان درصورت تصميم گيري براي آزادي با خانواده هاي زنان دستگير شده تماس گرفته خواهد شد.ياران ما را آزاد کنيد"مرکزفرهنگي زنان" ازموسسات فرهنگي زنان که طي سالهاي گذشته نقش فعالي درحوزه آگاه سازي وفعاليت هاي ترويجي حوزه زنان داشته است، دربيانيه نسبت به اين دستگيري ها اعتراض کرده است. برخي ازاعضاي اصلي و افراد نزديک به اين مرکز همچون نوشين احمدي خراساني، پروين اردلان، ناهيدجعفري، مريم حسين خواه وناهيد کشاورز ازجمله اين افراد هستند. دراين بيانيه آمده است: "دستگيري سي و سه نفر از فعالان جنبش زنان در13 اسفندماه، نشان از توجه ويژه قانونگذاران و مجريان نسبت به حقوق و مطالبات زنان در آستانه روز جهاني زن دارد. ضرب و شتم نيروهاي انتظامي به تجمع مسالمت آميز زنان در مقابل دادگاه انقلاب انتظامي وانتقال دستگيرشدگان به بازداشتگاه مبارزه با مفاسد اجتماعي خيابان وزرا و سپس زندان اوين رويکرد خشونت بار مسئولين را نسبت به جنبش برابري خواه زنان برملا ساخت. ازسوي ديگر انتشار اطلاعيه مشترک وحضور طيف هاي مختلف جنبش زنان در اعتراض به روند دستگيري و بازجويي فعالان جنبش زنان بارديگر نيرويي تازه در کالبد جنبش زنان دميد."نويسندگان بيانيه مرکزفرهنگي زنان درادامه با اشاره به پيگيري هاي خانواده هاي افراد دستگير شده آورده اند: "از اولين دقايق انتقال دستگيرشدگان به بازداشتگاه وزرا، جمع زيادي از خانواده ها، فعالان زنان و فعالان دانشجويي در محل جمع شده و پس از 3 ساعت ونيم حضور در خيابان و پياده روي مقابل، عليرغم ممانعت نيروهاي انتظامي وارد محوطه شده وممصم شدند که تا روشن شدن وضعيت دستگيرشدگان خارج نشوند. سرانجام در ساعات آغازين شب عليرغم اعتراض و حضورگسترده افراد در مقابل در پارکينگ و خيابان وزرا، تمامي دستگيرشدگان با دو مينبي بوس به زندان اوين منتقل شدند.""مرکز فرهنگي زنان" با اعتراض به به دربند شدن ياران فعال جنبش زنان در کنار شش عضو متعهد و کوشايش( نوشين احمدي خراساني، پروين اردلان، ناهيد جعفري، مريم حسين خواه، ناهيد کشاورز و مريم ميرزا) و با توجه به نامعلوم بودن وضعيت پرونده آنان، در آستانه روزر جهاني زن، خواهان آزادي تمامي ايران افراد و متوقف کردن روند احضارها، دستگيري ها، و تهديدهايي است که نسبت به اعضاي جنبش زنان صورت مي گيرد، شده است. سوسن طهماسبي، محبوبه حسين زاده و آسيه اميني از اعضاي موسسه کنشگران ومحبوبه عباسقلي زاده، شادي صدر، نسرين افضلي نيز از اعضاي سايت "ميدان" به شمار مي روند که فعاليت هاي آموزشي- ترويجي اجتماعي زيادي را درحوزه زنان سازمان مي دهند. افراد ياد شده فعال اجتماعي، نويسنده، روزنامه نگار ووکيل هستند.اين در شرايطي است که کماکان گروه هاي مختلف زنان براي برگزاري مناسبت هايي درخصوص روزجهاني زن يا هشتم مارس، ازمردم دعوت به عمل آورده اند. ازجمله فراخواني براي تجمع روز جهاني زن - ٨ مارس/ ١٧ اسفند ٨٥ براي تجديد ميثاق و ابراز همبستگي تا رفع هر گونه تبعيض و نابرابري و بي‌عدالتي عليه زنان، در روز ٨ مارس، ١٧ اسفند ٨٥ از ساعت ٢ تا ٣ بعد از ظهر در مقابل در اصلي مجلس برگزار خواهد شد.در همين حال، روز يکشنبه روزنامه کيهان، با حمله به به "کمپين يک ميليون امضاء" که يکي ازحرکت هاي مسالمت آميز زنان براي تغيير قوانين درکشور به شمار مي رود، با اتصال آن به سرويس هاي اطلاعاتي هلندوآمريکا واعلام اين مطلب که چنين حرکت هايي از" بودجه هاي 57 ميليون دلاري و 51 ميليون يورويي آمريكا و هلند" تغذيه مي کنند، بخش ديگري ازسناريويي که عليه زنان تدارک ديده شده است را افشا کرد. روزنامه کيهان، درحالي دستگيري بي سابقه سي وسه فعال اجتماعي حوزه زنان را با فروپاشي اين جنبش همسان دانسته وآورده است: "علي رغم اين ائتلاف التقاطي، با گذشت شش ماه از فعاليت كمپين و برگزاري كارگاههاي آموزشي گردانندگان آن نشانه هاي فروپاشي كمپين، در آستانه روز جهاني زن (هشتم مارس)، ظاهر شده است."اعتراض گروه هاي مختلف اجتماعي و سياسيجبهه مشارکت اسلامي يکي از جرياناتي است که با انتشار بيانيه اي به دستگيري زنان ياد شده اعتراض کرده است. بيانيه اين تشکل با تاکيد بر اين‌كه "دستگيري تعدادي از فعالان زن در يک تجمع مسالمت‌آميز و در اعتراض به برخورد با تعدادي ديگر از فعالان زن كه به دليل شركت در تجمع 22 خرداد محاكمه شده‌اند، اقدام نابه‌جايي بود که در آستانه روز جهاني زن صورت گرفت" آورده است: "متأسفانه اتخاذ آن‌چه تدابير امنيتي و محدودسازي خوانده شده، در مواجهه با مطالبات و حقوق انساني زنان، همواره به عنوان اولين و بهترين پاسخ به کار گرفته مي‌شود و همان‌طور که در تجمع 22 خرداد ماه و اقدامات اعتراضي ديگر صوت گرفت، هيچ‌گاه پاسخ درخور و قانع‌کننده‌اي به آنان داده نشده است."در ادامه اين بيانيه خاطر نشان شده: "سؤال اين است آيا مي‌توان بين زنان اين کشور و زنان ديگر دنيا، ديوار جدايي کشيد و آيا در کشوري که زنان توانايي خود را در عرصه‌هاي علمي، سياسي و اجتماعي اثبات كرده‌اند و همواره در همه صحنه‌هاي مبارزات آزادي‌خواهانه ملت مسلمان ايران حضور داشته‌اند، آن هم در شرايطي که کشور را به نقض حقوق بشر و تبغيض عليه زنان متهم مي‌کنند، به يک اعتراض مسالمت‌جويانه آنان، بايد اين‌گونه پاسخ داده شود! تصميم‌گيرندگان بدانند برابري حقوقي، اجتماعي و فرهنگي و سياسي مطالبه انساني زنان ايراني است که بر اين باورند اين نظام ظرفيت به اجرا درآوردن مباني عدالت جنسيتي را در همه عرصه‌ها دارد و به همين منظور براي تحقق آن در مجموعه قواعد موجود تلاش مي‌کنند. اگر با اين خواسته کاملاً‌ انساني و در قالب يک حرکت اعتراضي مسالمت‌جويانه برخوردهاي امنيتي و محدودسازي صورت گيرد، در آينده‌اي نه چندان دور اين مسأله مي‌تواند به بحران‌هاي اجتماعي غيرقابل کنترل تبديل شود، که نمونه‌هاي آن را در اجتماع و به وفور و در گسترش آسيب‌ها و مشکلات اجتماعي مي‌توان مشاهده كرد."جبهه مشارکت ايران اسلامي، در پايان با گراميداشت روز جهاني زن، تأسف شديد خود را از اين وقايع و آنچه درک‌نكردن واقع‌بينانه متوليان از مطالبات و خواسته‌هاي زنان خوانده، اعلام داشته و خواستار آزادي فعالان دستگير شده و اتخاذ تدابير مقتضي، توأم با درک عميق از مطالبات زنان ايران، شده است، هم‌چنين توجه همه دلسوزان نظام را به شرايط کنوني کشور نيز جلب کرده و ضمن اعلام پشتيباني از حقوق برابر زنان ايران، خواستار ايجاد زمينه‌هاي لازم براي طرح و احقاق مطالبات معوق آنان شده است.کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت(طيف علامه) نيز به بازداشت گسترده روزهاي اخير اعتراض کرده است. اين کميسييون دراطلاعيه ايي با اشاره به نحوه و روند دستگيري افراد مذكور، اين امر نقض قانون اساسي دانسته و نگهداري دستگيرشدگان بدون تفهيم اتهام به آنان را بازداشت غير قانوني خوانده و برگزاري دادگاه رسيدگي به اتهامات شركت كنندگان در تجمع 22 خرداد در آستانه‌ي روز جهاني زن را هتك حرمتي دوباره به جايگاه زنان ارزيابي كرده است. کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت(طيف علامه) در اين بيانيه ضمن محکوم کردن اين اقدامات خواستار پيگيري نهادها و سازمان‌هاي فعال سياسي و مدني در اين ارتباط شده‌است.
roozonline
 
Sunday, March 04, 2007
 
فعالان زن در زندان اوين
دستگيري گسترده در آستانه هشتم مارس -
دوشنبه 14 اسفند 1385 [2007.03.05]اميد معمارياننيروهاي پليس تجمع کنندگاني را که براي همراهي پنج تن ازفعالان حوزه زنان به جلوي دادگاه رفته بودند دستگير کردند. اين دادگاه براي رسيدگي به اتهامات سوسن طهماسبي، پروين اردلان، نوشين احمدي خراساني، فريبا داوودي مهاجر وشهلا انتصاري درخصوص شرکت درتجمع مسالمت آميز 22 خرداد ماه گذشته برگزار شد. افراد ياد شده - به جز فريبا داوودي مهاجر که براي ديدارفرزند خود در خارج از کشور به سر مي برد - هم اکنون به بند 209 زندان اوين منتقل شده اند.هادي قائمي محقق سازمان ديده بان حقوق بشر مستقردرنيويورک در مورد دستگيري ديروز فعالان جنبش زنان زنان به "روز" گفت: "بازداشت هايي دراين سطح گسترده، بي سابقه وفوق العاده نگران کننده است ودرسطح بين المللي انعکاسی بسيار منفي براي ايران خواهد داشت." او نحوه اين دستگيري ها را حاوي پيام هاي متعددي دانست که به اعتقاد وي: "زنگ خطري است براي فعالان حقوق بشر درايران، زنگ خطري براي برخوردهاي شديد و بي مهابا با فعالاني که خواستار فعاليت هاي مسالمت آميز هستند." به گفته قائمي، چنين برخوردهایي "نشان دهنده نهايت عدم تحمل حکومت دربرابر مدافعين حقوق زن ونهادهاي مدني است، چرا که آنها با اين شدت با کساني که هيچ عمل خلافي انجام نمي دهند، فقط وفقط به خاطر ابراز عقيده شان برخورد مي کنند". او مي افزايد: "ديده بان حقوق بشر مصرا از دولت ايران مي خواهد به رفتارهايي که مخالف قوانين ايران و قوانين بين الملي است پايان دهد، چرا که خواسته هاي زنان ايران خواسته هاي نيمي از مردم ايران است و دولت به سادگي نمي تواند از کنار آن بگذرد. درهيچ کشوري تمامي نخبگان وپيشاهنگان جامعه مدني به اين روند بي رويه و خودسرانه دريک روز بازداشت نمي شوند."سايت زنستان که برخي ازگردانندگان آن درميان بازداشت شدگان هستند در خبري درهمين زمينه آورده است: "اخبار ضد ونقيضي که از دستگاه قضايي و نيروي انتظامي به بيرون درز کرده است، سمت و سوي مشخصي نداشته که اين امر نگراني خانواده ها و وکلاي دستگير شدگان را به همراه دارد. از ساعت نه صبح تاکنون (شش و نيم بعدازظهر) جمع زيادي از خانواده هاي دستگير شدگان، وکلا و فعالان جنبش زنان در مقابل بازداشتگاه وزرا جمع شده و در انتظار آزادي زنان به سر مي برند." وضعيتي که تا نيمه شب نيز ادامه داشت. قراراست برخي ديگر ازفعالان زنان امروز(دوشنبه) درجلوي زندان اوين دراعتراض به اين دستگيري وپيگيري وضعيت بازداشت شدگان دست به تجمع بزنند.درحالي که ليست هاي مختلفي ازدستگير شدگان منتشر شده، سايت زنستان اسامی زير را به عنوان بازداشت شدگان ذکرکرده است: "فاطمه گوارايي، محبوبه عباسقلي زاده، پرستو دوکوهکي، نوشين احمدي خراساني، پروين اردلان، ناهيد کشاورز، سوسن طهماسبي، نيلوفر گلکار، مريم ميرزا، مريم حسين خواه، ناهيد جعفري، مينو مرتاضي، شهلا انتصاري، آزاده فرقاني، ژيلا بني يعقوب، محبوبه حسين زاده، ناهيد انتصاري، آسيه اميني، شادي صدر، ساقي لقايي، ساغر لقايي، الناز انصاري، سارا ايمانيان، جلوه جواهري، زارا امجديان، زينب پيغمبرزاده، نسرين افضلي، مهناز محمدي، سميه فريد، فريده انتصاري، رضوان، مقدم، سارا لقماني".يکي از فعالان مطبوعاتي که جريان این دستگيري را دنبال کرده به "روز" گفت: زندان اوين 33 تن اززنان شرکت کننده درتجمع را تحويل گرفته است. به گفته وي، مامورين مدعيند تا فردا تحقيقات لازم را نسبت به وضعيت افراد بازداشت شده به عمل می آورند و برخي ازدستگيرشدگان را آزاد مي کنند.دربين دستگيرشدگان افرادي همچون پروين اردلان، محبوبه عباسقلي زاده، ژيلا بني يعقوب، نوشين احمدي خراساني و... پيش ازاين نيز به دليل فعاليت هاي اجتماعي وفرهنگي خود دستگير شده بودند. محبوبه عباسقلي زاده سال 1384 به مدت يک ماه دربازداشت نيروهاي امنيتي به سر مي برد. پاسپورت برخي از افراد ياد شده همچون سوسن طهماسبي هنگام بازگشت ازايران ضبط شده بود. پرستو دوکوهکي، آسيه اميني، محبوبه حسين زاده، نسرين افضلي، مريم ميرزا ومريم حسين خواه ازجمله وب لاگ نويسان فعال حوزه زنان هستند که درجمع دستگير شدگان ديده مي شوند. خانواده دوکوهکي وبرخي ديگراز دستگير شدگان ازوضعيت فرزندان خود تا پايان شب گذشته هيچ خبري نداشتند.درجريان تظاهرات 22 خرداد ماه گذشته فعالان زنان در تهران نيز بيش از چهل نفردستگيرشدند که در ميان آنها، علي اکبرموسوي خوييني ها نیز حضور داشت که مدت پنچ ماه در زندان به سر برد. اين تجمع نیز که دراعتراض به قوانين ضد زن در ایران برگزار شد، با دخالت نيروهاي پليس به خشونت کشيده شد.روزگذشته نيز، هنگامي که ده ها تن ازفعالان حوزه زنان و شرکت کنندگان تجمع خرداد، با حمل پلاکاردهايي به برگزارکنندگان دادگاه يادآوري مي کردند که آنها نيز چون پنج فعال احضار شده به دادگاه در تجمع خرداد شرکت داشته اند، توسط نيروهاي پليس دستگير شدند. روي اين پلاکاردها نوشته شده بود: "اصل 27 قانون اساسي تجمع آرام حق مسلم ماست."اعتراض به بازداشت هاي يک سال گذشتهيکي ازفعالان حوزه زنان که خواست نامش فاش نشود به "روز" گفت: تجمع کنندگان دراعتراض به روند بازداشت هاي يک ساله اخير، که هم اکنون به يک روال تبديل مي شود، دستگيري هاي اخيري که درفرودگاه انجام شد وهمچنين محاکمه پنج تن از کساني که بي وقفه زندگي شان را وقف حل مسائل حوزه زنان کرده اند، به جلوي دادگاه رفته بودند. به گفته وي ماموران پليس با حمله به آنها پلاکاردهايشان را شکستند و با لحن تحقير آميزي گفتند: "اگر متفرق نشويد از درخت آويزانتان مي کنيم". برخي از مامورین نیز با به کارگیری کلمات توهين آميز ازتجمع کنندگان - که از گروه هاي مختف سني بودند - خواستند متفرق شوند.آنها سپس بازداشت شدگان را با ضرب و شتم به دو ميني بوسی سوار کردند که به همین منظور به منطقه اعزام شده بود. همه دستگير شدگان ابتدا به ساختمان اداره مفاسد اجتماعي درخيابان وزرای تهران برده شدند.خشن ترين برخورد روزگذشته با ناهيد جعفري صورت گرفته است که هنگام سوار کردن وي سرش را به مینی کوبيدند که این برخورد موجب شکسته شدن دندان وي شد. اين موضوع با اعتراض افراد حاضر روبه رو شد. آنها از نيروهاي پليس خواستند يک دکتر به وضع او رسيدگي کند، اما توجهي به خواسته آنان نشد.روايت يک شاهد عينييکي ازکساني که دراين تجمع حضور داشته است با شرح مشاهدات خود دروب سايت "زنان صلح" آورده است: "بعد از بلند کردن پلاکاردها کم کم سرو کله نيروهاي لباس شخصي و پليس که يکي از آنها خانم بود پيدا شد. پليس‌ها به طرف ما آمدند و گفتند از آنجا برويد تجمع شما مجوز ندارد. يكي از دوستان گفت طبق قانون اساسي تجمع مسالمت آميز مجمز نمي‌خواهد. بحث در گرفت كه توقف شما رفت و امد ماشين ها را در خيابان معلم مختل مي کند صف معترضان را به هم ريختند و بعد سرهنگ (...) شروع کرد به پاره کردن پلاکاردها و و با نوک بي سيم اش به سر و روي برخي از مردان حاضر كوبيد و آنها را با خشونت از صف زنان دور ساخت...دوباره سرهنگ (...) كه از اضافه شدن تعداد نيروهاي اعتماد به نفس بيشتري پيدا كرده بود گفت: يا علي بريد گم شيد! و و به جمع حمله كرد. دوستان به پياده‌رو رفتند و از جايشان تكان نخوردند. يك سرهنگ كه محترمانه تر رفتار مي‌كرد به جمع پيشنهاد كرد كه نايستيد در پياده‌رو راه برويد. دوستان از او هوشیارتر بودند."اين شاهد عيني درادامه آورده است: "اگر راه مي‌رفتند مي‌شد تظاهرات و پليس مي‌توانست بهانه قانوني! پيدا كند. بعد سرهنگ بد اخلاق شروع كرد به تهديد که اگر نرويد همين الان مي گويم که ميني بوس ها بيايند شما لجن ها را ببرند. در حمله بعدي سرهنگ و نيروهايش چند تايي از دوستان از جمع جدا ماندن. جدا ماندن همان و رانده شدن به سر خيابان همان. بچه‌هاي باقي مانده كه حدود 40 نفر بودند تصميم گرفتند روي زمين و کنار همديگر بنشينند. دوستان جدا شده سر خيابان جمع شدند و چند پليس مامور شدند كه از ملحق شدن آنها به جمع خودداري كنند.....بقيه بچه‌ها همانجا نشستند. کم کم به تعداد نيرو هاي لباس شخصي اضافه شد. دو تا وان (از اين ميني‌بوس‌هاي سفيد كوچك كه در تجمع 22 خرداد هم بكار گرفته شده بود) به جلوي دادگاه انقلاب رسيدند و همانجا منتظر ماندند. ساعت نزديك 11 بود كه شادي صدر و نوشين احمدي و پروين اردلان و سوسن طهماسبي از دادگاه بيرون آمدند به محض بيرون آمدن آنها و حضور مرد کت و شلواري گويا دستور رسيد."در ادامه "ماموران کساني را که روي زمين نشسته بودند به زور سوار 2 وان کردند و بردند. اول گفتند آنها را به پادگان وليعصر برده‌اند. اما آنجا نبودند. بچه‌هايي كه موبايل‌هايشان همراهشان بود با ديگران تماس گرفتند. ژيلا مي ‌گفت هواي وان خيلي گرم است دارند خفه مي‌شوند. 20 نفر در يك وان كوچك بودند....يكي ديگه از بچه‌ها مي‌گفت كه دارند بيخودي آنها را در خيابان‌ها مي‌چرخانند. ساعت نزديك يك بود كه معلوم شد آنها را به خيابان وزرا برده‌اند. محبوبه گفت ما را تو حياط اداره منكرات وزرا نگه داشته‌اند. نيم‌ساعت بعد بالاخره بچه‌ها در آخرين تماس تلفني‌شان گفتند كه دارند ما را تحويل مي‌گيرند. 36 نفريم. ساعت يك بعد از ظهر بود."برگزاري دادگاه فعالان زنانبرخورد ديروز با تجمع زنان در حالي صورت گرفت که دادگاه رسيدگي به اتهامات نوشين احمدي، پروين اردلان، شهلا انتساري و سوسن طهماسبي روزگذشته درشعبه ششم دادگاه انقلاب برگزار شد. موارد اتهامي که عليه انها اقامه شده تبليغ عليه نظام، اقدام عليه امنيت ملي وشرکت درتجمع غيرقانوني اعلام شده است. محمدشريف، نسرين ستوده ومحمددادخواه وکلاي افراد ياد شده بودند که به دفاع ازآنها پرداختند.محمد شريف، وکيل مدافع فريبا داودي مهاجر درخصوص دادگاه موکلش که متهم رديف اول پرونده تجمع روز ۲۲ خرداد در ميدان هفت‌‏تير است به ايلنا گفته است: "با توجه به اينکه موکل قبل از ابلاغ برگه قضايي مربوط به تاريخ تشکيل جلسه رسيدگي به اتهاماتش، جهت يک ديدار خانوادگي به خارج از کشور عزيمت کرده بود، بنده از دادگاه تقاضاي تجديد جلسه را کردم که دادگاه بايد در مورد تصميم بگيرد. در عين حال با توجه به اينکه بنده پيش از اين ضمن ارايه وکالت‌‏نامه به دادگاه در تاريخ نهم اسفند ماه جاري، تقاضاي مطالعه پرونده را کرده بودم ولي دفتر شعبه ششم دادگاه انقلاب به لحاظ اينکه معتقد بود علاوه بر وکالت‌‏نامه تنظيمي بايد قرارداد جداگانه‌‏اي که بين بنده و موکل منعقد شده به دادگاه ارايه شود. با توجه به اينکه چنين قراردادي بين بنده و داودي مهاجر وجود نداشته و دادگاه نيز معتقد بود که ارايه اين قرارداد الزامي است، بنابراين پرونده اتهامي موکل جهت مطالعه در اختيار بنده قرار نگرفت و به همين علت دلايل انتساب اتهامات موضوع تشکيل پرونده براي من نامعلوم ماند."شريف با بيان اينکه به علت عدم مطالعه پرونده امکان دفاع براي وي وجود نداشت، اتهامات موکلش را تبليغ عليه نظام و اجتماع و تباني جهت ارتکاب جرم عليه امنيت کشور عنوان کرد و گفت: اميدوارم دادگاه با توجه به عدم مطالعه پرونده و الزامي نبودن انعقاد قرارداد جداگانه غير از وکالت‌‏نامه تقديمي به دادگاه، جلسه رسيدگي را تجديد کند تا پس از مطالعه پرونده امکان دفاع فراهم شود.نسرين ستوده، وکيل مدافع پروين اردلان و نوشين احمدي از متهمان ديگر اين پرونده نيز، با بيان اينکه دادگاه موکلانش به علت بازداشت آنها در جريان تجمع صبح امروز فعالان مسايل زنان مقابل دادگاه انقلاب، بدون حضور اردلان و احمدي برگزار شد به ايلنا ‏گفت: "در اين جلسه لايحه دفاعيه خانم عبادي از وکلاي پرونده تقديم دادگاه شد. بنده و ليلا علي کرمي از ديگر وکلاي پرونده نيز به طور شفاهي به دفاع از موکلانمان پرداختيم. در اين جلسه آخرين دفاع در مورد پرونده نوشين احمدي اخذ شد و ما به علت عدم مطالعه پرونده درخواست تجديدجلسه را کرديم."محمدعلي دادخواه، وکيل مدافع سوسن طهماسبي از ديگر متهمان اين پرونده نيز گفته که در اين جلسه اتهام موکلم قرائت شد و ما نيز به دفاع از اتهام انتسابي پرداختيم. در اين جلسه همچنين آخرين دفاع از موکل اخذ شد. وي، انتساب اتهام مزبور را فاقد وجاهت قانوني عنوان کرد و گفت: با توجه به اينکه برابر قانون اساسي اصل اجتماع آزاد است، بنابراين انتساب اين اتهام فاقد وجاهت قانوني است.بيانيه زنان در آستانه هشتم مارسجمعي ازفعالان زناني که درجريان حضور دردادگاه دستگير شده اند، طي روزهاي گذشته وبه مناسبت فرارسيدن روزجهاني زن (هشتم مارس) دربيانيه اي از اينکه براي حل مسائل حوزه زنان به آينده نگاه مي کنند سخن گفته بودند. آنها همچنين ازحضور خود درجريان دادگاه فعالان زن خبرداده بودند: "ما فعالان جنبش زنان محاکمه تعدادي از فعالان اين جنبش را در آستانه ٨ مارس، روز جهاني زن، نشانه تداوم سياست هاي سرکوب گرانه عليه مطالبات بر حق زنان ايران مي دانيم و ضمن محکوم کردن اين سياست ها و اقدامات، نسبت به تبعات منفي امنيتي نمودن فضاي مسالمت آميز فعاليت هاي مدني جنبش زنان هشدار مي دهيم و با تأکيد دوباره بر خواسته هاي دموکراتيک و خود جوش ملت ايران، به ويژه جنبش زنان، براي ابراز همبستگي با پنج نفر از فعالان جنبش زنان که به اتهام دعوت به تجمع مسالمت‎آميز ۲۲ خرداد در ميدان هفت تير، درست چند روز مانده به روز جهاني زن براي شرکت در جلسه دادرسي به دادگاه انقلاب فراخوانده شده اند (شهلا انتصاري، فريبا داوودي مهاجر، پروين اردلان، نوشين احمدي خراساني و سوسن طهماسبي) و نيز همه فعالاني که در يک سال گذشته مورد آزار، تحقير و توهين قرار گرفته، کتک خورده اند، احضار و بازجويي شده اند (از جمله ژيلا بني‎يعقوب، دلارام علي، عاليه اقدام‎دوست، آزاده فرقاني، بهاره هدايت، نسيم سلطان‎بيگي، مريم ضياء، ليلا موسي زاده، فاطمه حاج حسيني، معصومه ضياء، فريده فرهي و... که به دليل شرکت در تجمع ۲۲ خرداد دستگير و محاکمه شده يا در انتظار محاکمه هستند) و فعالان زني که دستگير شده‎ و در انتظار پرونده‎سازي هستند (از جمله طلعت تقي نيا، منصوره شجاعي و فرناز سيفي که به خاطر قصد به شرکت در يک کارگاه آموزشي در هند در فرودگاه بازداشت شده‎اند)، روز يکشنبه، ۱٣ اسفند ساعت ٨ و نيم صبح در مقابل دادگاه انقلاب (واقع در خيابان شريعتي، ابتداي خيابان معلم) حضور مي يابيم و اعتراض خود را نسبت به هر گونه برخورد امنيتي و قضايي با فعاليت‎ هاي مدني و مبارزات مسالمت آميز زنان براي احقاق حقوق خويش ابراز مي داريم."دربخش ديگري ازاين بيانيه آمده بود: "فشار جامعه جهاني را بر گرده خود احساس کنيم که حلقه محاصره خود را با تهديد و تحريم و کابوس جنگ هر روز تنگ تر مي کند. ما، جمعي از فعالان جنبش زنان، در آستانه روز جهاني زن ( 8 مارس/ 17 اسفند 1385)، و با تبريک اين روز به همه زنان ايراني، اعتراض خود را به کليه سياست هاي پدر سالارانه خواه به نام تفسير ناصواب از اسلام، يا به نام حقوق بشر و دموکراسي اعلام مي کنيم و اعتقاد داريم آنچه جامعه جهاني بايد بر آن پافشاري کند، بحث دموکراسي و حقوق بشر است و نه انرژي هسته اي، آن هم از طريق گفتگوي ديپلماتيک و صلح آميز و نه جنگ و ويراني."برخي تحليلگران زنان دستگيري ديروز زنان را بي ارتباط با نزديک بودن روزجهاني زن مصادف با هشتم مارس طي روزهاي آينده نمي دانند. آنها با يادآوري اينکه طي سالهاي گذشته دولت نسبت به برگزاري مراسم هشتم مارس درايران بسيار حساس بوده و فشارهاي زيادي را بر افراد دست اندرکاربرگزاري مراسم وارد کرده است، نتيجه مي گيرند که احتمال دارد برخي دستگير شدگان تا بعد از مراسم هشتم مارس تحت نظر باشند.سایت روز آن لاین
 
ادبی - سیاسی

My Photo
Name:

I am a physician, a poet and a writer from Iran.

ARCHIVES
2005-12-18 / 2005-12-25 / 2006-01-01 / 2006-01-08 / 2006-01-15 / 2006-01-29 / 2006-02-05 / 2006-02-12 / 2006-02-19 / 2006-02-26 / 2006-03-05 / 2006-03-12 / 2006-03-19 / 2006-03-26 / 2006-04-02 / 2006-04-09 / 2006-04-16 / 2006-04-23 / 2006-04-30 / 2006-05-07 / 2006-05-14 / 2006-05-28 / 2006-06-11 / 2006-06-18 / 2006-06-25 / 2006-07-02 / 2006-07-16 / 2006-08-13 / 2006-09-03 / 2006-09-24 / 2006-11-05 / 2006-11-12 / 2007-01-07 / 2007-01-21 / 2007-01-28 / 2007-02-04 / 2007-02-11 / 2007-02-25 / 2007-03-04 / 2007-03-11 / 2007-03-25 / 2007-04-08 / 2007-04-15 / 2007-06-24 / 2007-07-01 / 2007-07-08 / 2007-08-26 / 2007-09-09 / 2007-09-16 / 2007-10-28 /


Powered by Blogger